Legendaarinen ruotsalainen sähköraitiovaunu Motorvagn 43.
Tutustumistarjous
Ei kestoa koskevaa sitoumusta

1 Motorvagn 43 -pienoismallin
+ värillisen julkaisun
+ 5 postikorttia
+ keräilykansio

 

4,90 € Maksuton toimitus


Henkilötiedot

Legendaarinen ruotsalainen sähköraitiovaunu Motorvagn 43.

Göteborgin moottorivaunu n:o 43, juuri se on Ruotsin julkisen liikenteen ansiokas edelläkävijä ajalta, jolloin kaupungit alkoivat kehittyä ja tuhannet matkustajat ryhtyivät raitiovaunujen käyttäjiksi. Tarjoamassani pienoismallissa on tarkasti mukana kaikki: telit, vaunulle ominaiset matkustamosillat ja sisätilat, maalaus ja merkinnät.


Historiallinen raitiovaunu herää henkiin

Moottorivaunu 43 palasi muutama vuosi sitten käyttöön museovaununa. Innostuneet harrastajat kunnostivat sen huolellisesti. Nykyään sillä matkustaa kesäisin matkailijoita ja muita uteliaita keskusrautatieasemalta Göteborgin eteläosassa sijaitsevaan Lisebergin huvipuistoon.
- Alun perin avoimet tasanteet katettiin myöhemmin matkustajien suojaamiseksi tuulelta ja sateelta.
- Ensimmäisissä sähkökäyttöisissä raitiovaunuissa oli ylöspäin levenevä virroitin.
- Taivaansininen alkuperäistä vastaava maalipinta, kiskoilta näyttävä jalusta ja huolellisesti tehdyt yksityiskohdat keräävät katseita, kun tätä pienoismallia esitellään. Kauniin keräilykohteen arvo kasvaa vuosien mittaan!
- Tunnus, linjanumero ja vaunun numero näyttävät tarkalleen samoilta kuin alkuperäisessä raitiovaunussa.
- Aluksi teho oli vaatimaton. Kaksi lattian alle asennettua sähkömoottoria tuottivat vain 36 kW.

Kun sähkö korvasi hevoset...

Göteborgin raitiovaunuilla on pitkä historia. Se ulottuu vuoteen 1879, jolloin ensimmäiset hevosvetoiset linjat aloittivat toimintansa. Sähkö otettiin käyttön 1900-luvun alussa. ASEAn Västeråsin tehtaalta toimitettiin jo ­vuonna 1902 ensimmäiset avotasanteilla ­varustetut kaksiakseliset moottorivaunut. Silloin ­hevosvetoiset vaunut jäivät pois. ­Vaunuista tuli taivaansiniset, koska tuolloinen johtaja oli nähnyt tämän värin käytössä Zürichissa ja ihastunut siihen.

Ensimmäisissä kaksiakselisissa moottorivaunuissa oli 20 istumapaikkaa pituussuuntaisilla puupenkeillä. Seisomapaikat olivat etu- ja takatasanteilla kuljettajan ja rahastajan seurassa. Aluksi tasanteet olivat täysin avoimet, mikä ei ollut erityisen mukavaa talvipakkasilla. Siksi ensimmäisen raitiovaunusarjan tasanteet katettiin myöhemmin. Tämä tehtiin myös vaunulle 43 eli pienoismallisi esikuvalle.

Värillisessä julkaisussa

kerrotaan Göteborgin sähköraitiovaunujen mielenkiintoisesta historiasta: runsaasti tietoja tekniikasta ja kiehtovia valokuvia, joissa kuuluisat vanhat raitiovaunut heräävät henkiin. Täydentää ainutlaatuista pienoismalliasi täydellisesti!

 

Painettu laadukkaalle kiiltävälle paperille, koko auki taitettuna 38,5 x 18,5 cm

Lahjasi:

1. toimitus

- 5 postikorttia

- 1 keräilykansio

 

2. toimitus

- 1 DVD «SCANDINAVIAN TRAMWAY LEGENDS»

 

3. toimitus

- 1 hopeoitu taskukello

Ostoskorisi

Tuote

määrä

hinta

Poista

Yhteensä ilman toimituskuluja

Toimituskulut

Yhteensä